Vi er hva vi husker

Austerlitz - W.G. SebaldW.G. Sebalds Austerlitz er på alle vis en kompleks bok.

Visuelt kompleks fordi den ikke opererer med leservennlige avsnitt, men lar teksten løpe fritt. Nesten som en visuell stream-of-consciousness-variant, der fotografier bryter monotonien og nesten flasher erindringsbilder for leseren. Bilder som både kan og ikke kan være illustrasjoner til teksten. Eller er de kan hende regelrett opphavet til den?

Noen ganger føler jeg nemlig at bildene er skrevet inn fordi de allerede fantes, andre ganger at bildene er funnet etterpå – for å illustrere teksten. Men sikker kan man ikke være – og det illustrerer på mange måter hele denne historien også. Det er vanskelig å være sikker. Og usikkerheten føler jeg er selve drivkraften til romanen. Begjæret etter å få vite – kombinert med frykten for det man finner ut. Det blir liksom ikke helt bra samme hva. Og dette ubehaget er på mange vis det som driver leseren videre i tekststrømmen.

Samtidig stopper jeg som leser nettopp opp ved disse litt rare fotografiene. De blir pauser i malstrømmen av tekst. I denne bevissthetsstrømmen av informasjon og opplevelser blir de noe å hvile øynene på. For det går fort og detaljert for seg i denne boka. Det er mye informasjon som blir leseren til del. Bildene gir derfor tid til å fordøye inntrykkene teksten har bidratt med, samtidig som de utvider og nesten korrigerer ordbildene som har dannet seg i leserens hode.

Innholdsmessig er Austerlitz kompleks fordi den er en slags oppnøsting av løse tråder fra fortida. En fortelling om hvordan tiden, tapet og smerten sammen kan gjøre det bekvemt å glemme. Men også en fortelling om smerten ved å huske når man ikke kan annet. Og gleden ved å finne igjen glemte spor fra fortida. For de går i hverandre, disse motstridende følelsene. Gleden ved å få erindringsbildene sine bekreftet av en virkelighet, slik at minnene om fortida kan bekreftes. Og smerten ved å måtte forholde seg til det man ikke visste – det man kunne skyve unna – før.

NRK litteraturkritiker Tom Egil Hverven (se hele hans anmeldelse av Austerlitz her) sier det slik:

«Å minnes det man ikke har språk for, plages av det, og likevel ha et brennende begjær etter å ville vite, er tema for flere av bøkene til Sebald. «

Litt paradoksalt altså, at denne romanen som er så tettpakket med ord, koker ned til å handle om det man ikke har språk for, man kun vagt minnes. En spesifikk historie som samtidig ved sin form, prøver å fange den allmenne menneskelige bevissthets tankerekker, våre grunner til å huske og til å glemme.

Tror jeg. Det føles i alle fall slik i etterkant av lesningen. Det føles som om dette gjelder oss alle.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis

2 responses to “Vi er hva vi husker

  1. Oda

    Så bra at du anmeldte denne boka! Arne Melberg nevnte den i foredraget om selvframstilling, han mente Sebald var eksempel på fotografienes gjeninntog i litteraturen, at foto blir litterært igjen, noe det altså skal ha vært tidligere (hva vet jeg), men i mange år har foto bare blitt brukt til å illustrere poesi, hvis noe, etter blogging og lenking og alt slikt har imidlertid også papirlitteratur fått behov for å bruke multimediale effekter igjen. Kanskje jeg skal prøve meg på denne – selv om jeg antar den handler om jøder, nazister og skyld? 🙄

  2. leselama

    Jeg liker samspillet – og motsetningen – mellom ord og bilder. Det at de to måtene å formidle på kan snakke både likt og ulikt om samme sak.

    Formen alene mener jeg er verdt å lese «Austerlitz» for – om man ikke er så veldig glad i temaet den tar opp, eller som meg: litt mett av den stadig repeterende tematikken i slik litteratur. Formen i seg selv er besnærende. Det var vel også den som til slutt fikk meg til å lese boka. Som sagt, det er noe med koblingen tekst og bilder jeg kan like.

Legg igjen en kommentar

