Folk har flaks og uflaks

Thomas Brussig - I den korte enden av SonnenalleeSonnenallee i Berlin var opprinnelig over fire kilometer lang. Kun seksti meter av disse ble ifølge Thomas Brussig tildelt øst – resten av gata med det vakre solfylte navnet ble vestlig. Folk har flaks og uflaks. Tilfeldighetene råder, og statsmenn styrer. Spesielt skjer dette i kjølvannet av kriger, og får følger for uskyldige mennesker i lang tid etter. Så også i Sonnenallee.

Den berømte Berlinmuren vokste tilfeldigvis kjempehøy akkurat her, og splittet Sonnenallee i to. Vår helt Micha Kuppisch forklarer hvorfor han som konsekvens av disse tilfeldighetene ble født på feil side av muren – en humoristisk og fantasifull utlegning, samt hvordan livet på den gale siden av Muren fortonte seg i Øst-Berlin i 1980-årene.

Muren er viktig i denne romanen, men den styrer allikevel ikke dagliglivet i så stor grad som man skulle tro:

«Det merkelige med Muren var at de som bodde like ved, ikke oppfattet den som noe usedvanlig i det hele tatt. Den var så mye en del av hverdagen deres at de knapt la merke til at den var der, og hvis Muren i all hemmelighet var blitt åpnet, ville de som bodde like ved, ha vært de siste til å merke det.»

Thomas Brussig – I den korte enden av Sonnenallee, Tiden, 2002 – s. 113.

Mur eller ikke mur, dette er en bok om oppvekst, om kjærlighet, om dagliglivets prøvelser, om venner og familie. Om hvordan det uvanlige kanskje ikke er så uvanlig allikevel. For man venner seg til ting, og menneskets evne til å tilpasse seg livets betingelser er usedvanlig god. Og så lenge man beholder humor og livsgnist, er det utrolig hva man kan leve med og ikke minst: le av.

Det er i alle fall det jeg sitter igjen med etter å ha lest denne varme og levende oppvekstskildringen fra «den andre siden av jernteppet» som slutter slik:

«Lykkelige mennesker har dårlig hukommelse og rike minner

Sol ute, sol inne, sol i hjertet og sol i sinnet her altså. Men ikke helt uten ironisk snert. Og godt er det.

9 kommentarer

Filed under Lesegodis

9 responses to “Folk har flaks og uflaks

  1. Å ja! Den er morsom!!! Husker du for eksempl den der scenen hvor Micha og kameraten hans … eller for resten. her skal det ikke røpes noen ting! Kom plutselig på : boka er jo også ganske kort!

    En pussig ting : kikka på bloggen din på jobben i dag. Og SELV OM JEG IKKE ER LOGGET INN på bloggen min på jobben kom likevel elis lesebabbel med E-mail og hele pakka fram på Leave a Reply! Er word press tankeleser?

  2. leselama

    Jepp – boka er kort (128 sider), så det er definitivt best å la folk lese selv og ikke røpe for mye. Av en eller annen grunn synes jeg ikke den framstår som en kort bok. Som i for kort. Den er passe. 🙂

    Ang. WordPress: Spooooooky!! 🙄 Det er greit med velvillig blogg, men det får da være grenser til servicegrad. Logge inn vil vi da gjøre selv?!

  3. Løpejenta

    Hei!

    Jeg ser at du – i likhet med meg – er interessert i tysk samtidslitteratur, men hvordan får du tak i bøkene (les kjøpt)? Jeg finner stort sett ingenting verken i vanlige bokhandlere eller antikvariater, dessverre.

    Hvilket tydelig viser hvilken status tysk litteratur (og fransk for den saks skyld) har i Norge…

  4. leselama

    Heisann og velkommen hit, Løpejenta! Hyggelig at du løp innom! 🙂

    Enig med deg i at det er relativt problematisk å finne tyske romaner i norsk oversettelse om man ønsker å eie dem. Selv har jeg lånt det meste av disse tyske romanene på biblioteket. (Atter en gang: Hurra for bibliotekene!!)
    «Forsoningen» av Fred Uhlman er vel unntaket. Den kjøpte jeg på et antikvariat etter et søk på nettet og er meget glad for å eie den. Den tror jeg faktisk er ute i pocketutgave nå, så den burde du kunne klare å få kjøpt.

    «Austerlitz» av W.G. Sebald er vel også ennå i omløp mener jeg, og Daniel Kehlmanns «Oppmålingen av verden» er jo helt nyoversatt, så der er det bare å skynde seg med anskaffelse før de er tomme. 😉

    Tysk litteratur er nok ikke nordmenns fremste interesse, nei – vi kan være enig i det. Det var vel derfor jeg gjorde det til et prosjekt også nå i år å prøve å finne ut litt mer om emnet. Egentlig er det ganske spennende med slike dypdykk inn i noe man ikke har særlig greie på fra før av. Jeg må si jeg koser meg. Tysk er fin-fint! 🙂

  5. Løpejenta

    Takk for svar! Jeg har lest både Forsoningen og de fleste av Sebald, men ellers er utvalget utrolig magert. Tatt i betraktning de sterke bånd Norge og Tyskland har hatt tidligere, er dette synd! Imidlertid har jeg bestilt noen bøker på tysk, og det blir interessant å se hvor gode språkkunnskapene er nå…

    Biblioteker er supre, men jeg har en viss eiertrang når det gjelder bøker…

  6. Denne fikk jeg lyst til å skaffe meg. Takk for tips!

  7. sibre

    heia! Først: tusen takk for en flott blogg som stadig vekk gir meg nye titler på «har lyst til å lese»-lista. Nå skal vi lese denne i lesesirkelen, det bli årets sommerbok. Gleder meg!

  8. Tilbaketråkk: Nå leses: I den korte enden av Sonnenallee av Thomas Brussig « Lesesirkelen Leselyset

  9. leselama

    Tusen takk for veldig hyggelige ord, sibre! 🙂

    Så morsomt at «I den korte enden av Sonnenallee» har blitt lesesirkelbok da! Jeg er veldig imponert over bredden i utvalget deres. En slik lesesirkel misunner jeg dere! (På den gode måten, selvsagt!)

    Om andre også vil imponeres, se her: http://leselyset.wordpress.com/bokliste/ )

Legg igjen en kommentar