«En helt ekstraordinær litterær nytelse»?

Dunk!
Det er en stund siden nå, at jeg hørte det liflige dunket av bokforsendelse i postkassa. Men i dag var den der igjen. Det gode dunket som betyr bok. Ikke så tungt denne gangen, for innholdet – Gullsmedens hemmelighet av Elia Barceló – viste seg å være en ytterst beskjeden liten sak, i alle fall fysisk. Tipset om denne fikk jeg etter en tur innom dette innlegget på bloggen LeselistaMi.

På baksiden av boka står det følgende: Gullsmedens hemmelighet er en dansende, bittersøt kjærlighetshistorie om to mennesker som møter hverandre og elsker hverandre flere ganger i livet, i ulike tidsfaser, men også en roman om hvordan kjærligheten ofte ikke har riktig «timing».

Og det der høres ganske så besnærende ut.

I innlegget på LeselistaMi finnes det dessuten en link til dette innlegget fra Dagbladet – der flere bøker om «tidsreising» omtales, blant annet Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger som jeg leste og omtalte i fjor.

Gullsmedens hemmelighet - Elia Barcelò Og selv om jeg personlig ikke likte Niffeneggers bok spesielt godt, så er jo fenomenene kjærlighet og tidsreising allikevel fascinerende. Derfor prøver jeg meg igjen på den mildt sagt noe spesielle kombinasjonen.

Og etter hva jeg leser ut av Cathrine Krøgers omtale, så skal Gullsmedens hemmelighet være langt mer vellykket enn Den tidsreisendes kvinne. Frankfurter Allgemeine Zeitung er tydeligvis enig, og sier at den er: En helt ekstraordinær litterær nytelse.

Jeg håper de har rett.

6 kommentarer

Filed under I postkassa, Lesegodis

6 responses to “«En helt ekstraordinær litterær nytelse»?

  1. Det er nå jeg skal sitte på hendene og vente til du har lest den, før jeg forteller hva jeg mener.

  2. Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes setningen «En helt ekstraordinær litterær nytelse» er alldeles grusom. Ekstraordinær er ikke et godt ord på norsk, i alle fall ikke som beskrivelse av noe bra. Hadde vært bedre med spesiell eller utenom det vanlige, eller noe i den dur.

    Litt på siden av tema, men det måtte bare ut 😉

  3. leselama

    Siri: He, he. Bare ikke hendene dine dovner vekk nå da, mens jeg leser og skriver.

    Flopsy: Det er godt å få blåst ut irritasjonstanker sånn dann og vann. 😆 Feel free her inne!

  4. Oi oi. Nå tør jeg ikke lese i bloggen din, før jeg er ferdig lest selv. 🙂
    Det blir spennede å se hva vi finner ut. Egentlig synes jeg det er litt juks å finne på å reise i td for å få til en roman. Kommer det inn under science fiction mon tro?

  5. leselama

    *rister på hodet* 😉

  6. Vel jeg er jo innom:. 🙂 Men jeg sparer det ene innlegget til seinere.

Legg igjen en kommentar

