Enig: Talentløs!

Talentløs! sa den franske forfatteren Anna Gavalda om filmatiseringen av sin egen roman Saman er vi mindre aleine, og mente det tydeligvis med hver celle i kroppen. Jeg husker jeg nesten satte kaffen i vrangstrupen over måten hun nesten spyttet ut sin harde dom over filmen. Tvi vøre!

Sammen er vi mindre aleneDet har gått en stund nå, og jeg har endelig fått somlet meg til å se filmen selv. Litt sånn avmålt til forfatterens harde og bastante dom, egentlig. Franskmenn bruker jo gjerne både store bokstaver og mye lidenskap i sine diskusjoner. Altså: SÅ ille kan den da umulig være, tenkte jeg, og bevæpnet meg med filmgodis og hundre tusen behagelige puter i ryggen foran TV’n. De beste forutsetninger for en hyggelig filmopplevelse mao.

Men det er dessverre bare å gi Anna Gavalda helt rett på alle punkt. Den var drepende kjedelig den filmen. Talentløs er i grunn et meget dekkende adjektiv. Platt er et annet. Jeg kan forstå hennes skuffelse og frykt for at folk ikke skal gripe til litteraturen hennes etter bare å ha sett denne. Det tror jeg ikke jeg heller ville ha gjort om denne filmen var mitt første møte med Anna Gavalda.

Ergo er litteraturen anbefalt – og filmen advart mot.

9 kommentarer

Filed under Filmti'

9 responses to “Enig: Talentløs!

  1. Åh, det må være kjipt når man ikke liker filmatiseringen av sin egen bok.

  2. leselama

    DET tror jeg også, Aina! 😆

  3. Huff, jeg var så glad i boka at det er trist å høre om filmatiseringen. Tror jeg holder meg unna faktisk….

  4. (Den andre Aina)
    Eg har ikkje lese boka, og ikkje sett filmen. Men burde eg lese boka, og må eg for all del ikkje sjå filmen? Liker eg Anna Gavalda i det heile?

    Eg har kun lese litt i «Eg vil at nokon skal vente på meg», og der var det jo nokre fine noveller innimellom. Men store? Kanskje ikkje. Men MÅ det vere stort?

  5. leselama

    Aina (den andre Aina):

    Jeg vet sannelig ikke om du liker Anna Gavalda. Vi er jo ikke alltid helt enige. 😉

    Selv synes jeg at «Eg vil at nokon skal vente på meg» var en ganske ordinær og litt ujamn novellesamling, egentlig. Ikke noe der jeg ble jublende betatt av.

    Derfor leste jeg «Saman er ein mindre aleine» litt under tvil, men ble riktig så sjarmert faktisk.

    Etter dette fikk jeg høre at de fleste som likte denne ikke var så begeistret for «Eg elska ho», så jeg drøyde litt med den igjen. Men det hadde jeg ikke behøvd, for akkurat den viste seg nettopp å være min Anna Gavalda-favoritt.

    Filmen derimot kjedet meg enormt, så anbefale den vil jeg ikke. Les boka, eller se en annen film. Det er mitt råd. 😉

  6. Aha, – jeg er i startgropen for å løpe og kjøpe Eg elska ho, – har ventet litt, men nå er jeg klar.

    Jeg ble veldig sjarmert av Saman. – For all del, boken er neppe stor LITTERATUR – men jeg hadde veldig glede av å lese den, og jeg leser for å underholdes, for å kose meg, jeg liker å lese.

    Men, – jeg vet nå at jeg skal ligge unna filmen, – og det er synd for jeg liker søte Audrey. Takk Lama.

    Men først må jeg bli ferdig med Follett: World without end – boken er nesten without end den også, over 1100 sider ….

  7. Takk for tips. Da skal jeg holde meg langt unna filmen. Boka likte jeg kjempegodt. Den var koselig!
    Jeg skjønner at jeg må få med meg «Eg elska ho».

    Og jeg stemmer i med Aina(den første), stakkars Gavalda som misliker filmatiseringen av sin egen bok. Hvilken nedtur må ikke det være.

  8. leselama

    Ta en titt på Børge Skråmestøs nydelige presentasjon av «Eg elska ho» fra Bokklubben. Han sier blant annet: «Dette er en bok man leser med mellomgulvet. Vel og merke hvis man vet hva smerte er.» Bedre kan det i grunn ikke skrives!

    http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2977208

  9. Filmen skuffa meg også, men hadde jeg ikke lest & likt boka tror jeg at den hadde vært helt OK til sløve-i-sofaen-med-masse-smågodt-film…. Blir som regel skuffa når jeg ser filmer av bøker jeg har likt godt.

Legg igjen en kommentar

