Afrika i april

Attråens rett - André BrinkJeg har lenge hatt André Brink på leselista mi, men der er det riktig så mange gode tips at det av og til tar litt tid før jeg kommer til de enkelte bøkene. Eller så er det tilfeldigheter som gjør det slik at enkelte bøker eller forfattere fra lista liksom hiver seg fram og skriker at NÅ er det sannelig min tur.

Dette innlegget fra bokbloggen Bookhouse girls, var det avgjørende denne gang, med overskriften: Afrika i april. Det måtte bli André Brink.

Så jeg lette opp Brink i hylla på biblioteket og ble umiddelbart nærmest paralysert – for hvilken skulle jeg velge? Hva var det som sto på den lesetipslista mi hjemme igjen da? Hvorfor svikter husken meg så ubeleilig når jeg trenger den som mest?

Selvsagt burde jeg ha tatt med meg den lista. Selvsagt burde jeg det. Vært forberedt og klar og organisert. Men dette bibliotekbesøket var mer av et «jeg-må-se-å-få-levert-de-bøkene-som-er-forfalt»-ærend, samtidig som jeg i farta skulle prøve å raske med meg et par leseopplevelser. Derfor altså, Afrika. Derfor André Brink. Derfor også jernteppet om hvilken av bøkene som var den anbefalte.

Tid som knapp faktor kan ha uventede resultater. Som at jeg ikke hadde tid til å sette meg ned med hele rekka av André Brink-romaner og lese bakpå, men måtte finne ut hvilken av dem jeg skulle raske med meg. Det fikk bli titlene som avgjorde valget:

Hvit tørketidUtiskt til regn…(Næh… nå er det vår for svingende!) En lenke av stemmerPrestens mur… (I alle fall ikke den!) Gribbenes landAmbassadøren… (Her fikk jeg litt Dag Solstad-tvangstanker) Unntakstilstander… (Hadde jo forsåvidt passet perfekt med mitt raske bibliotekbesøk.) En terrorhandling… (Blod og gørr?) Tvert imotAttråens rett

DEN! Stilig tittel. Det kriblet i lesenerven av akkurat den tittelen. Attråens rett. Du verden. Jeg kjente jeg nesten var i gang med boka før jeg hadde hørt «pipet» av utlånspistolen engang.

Ergo er det Afrika i april også på meg.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis, Midt i boka, Selvopplevd

2 responses to “Afrika i april

  1. Pestens mur (ikke prestens) er inspirert av Camus’ Pesten, og absolutt leseverdig, selv om handlinga utspiller seg i Frankrike og ikke i Afrika. Det kan jo være en mulighet med f.eks. mai i Frankrike….

  2. leselama

    Ah! Takk for korrigering og kommentar, pindia. 😆
    Den feilen var jo faktisk litt festlig, når jeg tenker etter, spesielt siden det var min hurtige lesning av tittelen og ordet «prest» som fikk meg til å IKKE gripe til denne. Hastverk er lastverk, det viser seg stadig. Og når vi er inne på ordtak. Dagens må bli:
    Pr(!)est eller kolera… 😉

Legg igjen en kommentar

