Spørsmålstegn i margen

De fleste bibliotekbøker jeg leser er rimelig hele, rene og pene. Unntakene finnes jo, men folk er bemerkelsesverdig flinke til ikke å skrible i bøkene. Siden jeg er en skribler selv (i egne bøker, vel og merke!), forundrer det meg ofte at folk har klart å ikke sette spor etter seg i bøkene. Selv er jeg ofte veldig fristet til å streke under gode formuleringer, jeg må si det, men i likhet til de fleste andre virker det som, behersker jeg meg.

En av de forrige leserne av André Brinks Attråens rett, behersket seg ikke. På side 194 er det notert et bitte lite, blått spørsmålstegn ved denne setningen:

Og Charlie Chaplin ble far igjen etter at han var over nitti år.

Hmmmm....Så da satt jeg her da, og lurte på hvorfor den forrige leseren lurte på om det stemte at Charlie Chaplin virkelig var viril i en alder av over nitti. Jeg tror ikke jeg hadde stoppet ved akkurat det i teksten sånn av meg selv. Men nå gjorde jeg det.

På grunn av det spørsmålstegnet.

Og på grunn av det spørsmålstegnet har jeg takket være Wikipedia funnet ut at siden Chaplin angivelig var født i 1889 og døde i 1977 – noe som skulle tilsi at han døde 88 år gammel – kan han høyst sannsynlig ikke ha blitt far igjen i en alder av over nitti. Hvis det da ikke er noe André Brink vet som ikke Wikipedia har fått snusen i.

Jeg lurer uansett på hvem den oppmerksomme leseren var.

2 kommentarer

Filed under Midt i boka, Selvopplevd, Snasne sitater

2 responses to “Spørsmålstegn i margen

  1. Så beskjedent å bare sette et lite spørsmålstegn da 🙂

  2. leselama

    Ja, ikke sant? 😉 Diskret, men akkurat nok til å pirre meg til å begynne å lure på hvor viril Charlie Chaplin var. He, he.

Legg igjen en kommentar

