Håp er en ting med fjær

Håper fjærene holder lenge...«Håp er en ting med fjær», står det i André Brinks Attråens rett. Og litt lengre ut i boka utvider han påstanden med: «Håpet er evig, så lenge fjærene holder».

Jeg måtte smile, men kom ikke unna denne følelsen av at dette hadde han tatt fra ett eller annet kjent sted. Irriterende å gå sånn og tenke at dette burde jeg vite, dette er det noe mer med…

Og så, heldigvis, sa det klikk – for selvsagt er det jo Emily Dickinson han alluderer til. Diktet Hope, som begynner slik:

«Hope is the thing with feathers that perches in the soul, and sings the tune without the words, and never stops at all…»
– Hope av Emily Dickinson

Jeg liker når teksten utvider seg slik og blir større, mer meningstung enn den tilsynelatende egentlig er. Det er et kvalitetstegn. Attråens rett er i det store og hele en veldig god leseopplevelse. Jeg tror så absolutt jeg må ha mer av André Brink, sånn etterhvert.

6 kommentarer

Filed under Intertekstualitet, Midt i boka, Poesiti', Snasne sitater

6 responses to “Håp er en ting med fjær

  1. Bjørn

    Du har fått meg til å grave i bokkassene mine! Jeg er ikke i tvil om hva som blir neste bok jeg må lese 🙂

  2. leselama

    Så hyggelig, Bjørn! En strålende kommentar på en strålende dag! 🙂

  3. Bjørn

    Ja, dagen er nesten for flott til å sitte inne og lese.
    Det er nesten som jeg lengter etter regnværsdager hvor jeg kan drømme meg bort.

    http://epostadresse.net/skisser/lesetid.html

  4. Marianne

    Hei Leselama
    Leste Brink for 15 år siden, En terror handling. Jeg husker ikke mye fra den, men noe glemmer jeg aldri: en sekvens hvor en gruppe mennesker kokte kreps på stranda, levende som seg hør og bør. Da en eller annen satte spørsmålstegn ved denne uhumane avlivings-og tilberedelsesmetoden fikk han til svar at krepsen vennet seg til det! Dette bildet ble brukt på apartheidsystemet, hvordan den svarte befolkningen i Sør-Afrika ble behandlet, ikke som individer, men som en udefinert masse som nok kunne venne seg til det meste. Et sterkt og illustrerende bilde!

  5. Så mange bøker… Alt man skulle ha lest. *sukk*

  6. leselama

    Marianne: Nå grøsset jeg litt, gitt. Sterkt – så definitivt!

    Elin: He, he. Enkelte ting endrer seg ikke. Det er heldigvis tonnevis av uleste bøker der ute.

Legg igjen en kommentar

