Hensikten med bøker

«Hensikten med bøker er å bli revet med»

(Attråens rett av André Brink, Aschehoug, 2001, side 48. )

Nok et godt sitat fra denne strålende boka til Brink. Og jeg fant ut at det i grunn kan være en god rettesnor når man skal lese bøker. Blir jeg ikke revet med, er det ingen hensikt å lese akkurat den boka. Da er det sikkert noe galt med «timingen». Leser og bok befinner seg ikke på akkurat samme bølgelengde for tida.

Der vi engang gikk - Kjell WestöEtter noenogførti sider ut i Der vi engang gikk av Kjell Westö – og gjentatte forsøk på å la meg begeistre, kom jeg til å tenke på Brinks uttalelse og la boka vekk.

Jeg ble ikke revet med.

Det var ikke denne boka jeg skulle lese nå. Selv om jeg altså har fått den skrekkelig anbefalt.

 

8 kommentarer

Filed under Lesegodis, Snasne sitater

8 responses to “Hensikten med bøker

  1. Har prøvd meg tre ganger på Ut å stjæle hester. Og jeg som liker Per Petterson! Men det bare vil seg ikke. Kanskje en liten litteraturdjevel har skylda?

    Når det gjelder Kjell Westö så har jeg lest i hvert fall mesteparten av Faren ved å være Skrake og på en måte så ble den too much for meg selv om jeg forsåvidt kunne innse at den var god.

    Er litt nysgjerrig på denne men når får jeg tid? Og den er jo uhorvelig trjukk!

  2. Haha : morsom stavefeil : jeg mener jo tjukk! Og ikke «trjukk!»

  3. leselama

    Se der har vi forklaringen: jeg tror så absolutt på litteraturdjevler til tider! 😉

    Trjukke(!) bøker er bare bra når de fenger. Da er de i grunn en sann velsignelse. I motsatt fall… vel…

  4. Jepp! Hvis forfatterne skal skrive trjukke (haha) bøker så bør de i hvert fall være gode!

  5. Deilig sitat fra Brinks bok! Tror jeg skal ta det med meg i lese-bagasjen…

  6. leselama

    St(r)åle(nde)! 😉

  7. Som Eli, leste jeg det meste (eller leste jeg alt? husker ikke) av Faren ved å være Skrake, og lot meg heller ikke fenge. Jeg skylder på Westö, ikke litteraturdjevler.

  8. leselama

    Ok. Da skylder vi på Westö. 😉

    Spøk til side – det som stadig forundrer meg er at noen bøker blir så elsket og anbefalt av noen/mange – og når jeg selv prøver, så klaffer det ikke i det hele tatt. Det kan jo virke som om de er «besatt» i mine hender.
    Men det er klart – alle bøker er jo ikke for alle. Det kan bare virke slik når en som elsket boka anbefaler den…

Legg igjen en kommentar

