Morsom lek

– eller er det kanskje heller en gyllen mulighet til å dele litt av innsiden av en god bok med andre?

Jeg har i alle fall blitt tagget av Elin til å slå opp på side 123 i boka nærmest meg, finne fram til femte setning og sitere fortløpende tre setninger derfra. De går som følger:

Første gang jeg dro til det tomme huset i Camps Bay, bare noen dager etter «ulykken», som alle av en eller annen grunn fortsatte å kalle det, for å gå gjennom sakene dine på jakt etter papirene sykehuset hadde bedt om, hadde jeg en følelse av helligbrøde. Ditt fravær lå blytungt over huset, over atelieret. Det var en invasjon av det mest private slag, en slags voldtekt.

                                        André Brink: Før jeg glemmer, Aschehoug 2005 – s.123

Selv har jeg ikke kommet lenger enn til side 88 i lesingen, og lurer nå skrekkelig på hva denne «ulykken» er. At damen er død, er ingen overraskelse – det fikk jeg vite i første setning av boka. Den startet nemlig slik:

Du døde sytten minutter på ti i morges.

En mer fengslende åpning skal man lete lenge etter. Leseren blir umiddelbart stinn av spørsmål: Hvem er «du»? Hvorfor døde du? Hva har skjedd? Hvem er betrakteren? Er tidspunktet, siden det er så detaljert, viktig? 

Kjærlighetens lysDet klør i lesenerven, og jeg kjenner jeg er solgt til boka allerede der.

På det lille stykket jeg har beveget meg inn i boka, har jeg blitt stadig mer kjent med en 78 år gammel mann som ser tilbake på sitt liv og sine mange kjærlighetsforhold. Samtidig belyses også i stadig større grad denne kvinnen som altså allerede er død.

Det er noe meget spesielt med bøkene til André Brink. En sammensmelting av lavmælt spenning og et poetisk språk som sammen danner et magisk og undrende univers. Leseren dras umerkelig mot historiene hans, som mot lyset. Det er til å bli salig fornøyd av å befinne seg i begynnelsen av en slik bok.

13 kommentarer

Filed under Andre bloggere, Diverse, Lesegodis

13 responses to “Morsom lek

  1. Høres ut som ei flott bok! 🙂

  2. marte

    Så flott at du liker den! Jeg anbefaler den til alle jeg kjenner, nydelig og viktig bok. Elsker den melankolske og sensuelle stemningen, og språket til Brink er så flott. Har du lest noe av Ondaatje forresten? Innbiller meg at han kunne vært noe for deg – poetisk språk, stemningsfylt, ubeskrivelig vakkert.

    Moren min holder på med Før jeg glemmer akkurat nå, og hun veksler mellom latterbrøl, høytlesing av annenhver setning, og rødming pga de erotiske scenene 🙂 Og så er hun veldig sjarmert av den 78 år gamle fortelleren.

  3. Dette virket som en veldig spennende bok! Legges rett inn på «huskelisten» min over bøker jeg må kjøpe meg 🙂 Fin blogg du har, alltid moro å lese andres anmeldelser og tips!

  4. leselama

    Elin: Så absolutt en flott bok – i alle fall det lille jeg til nå har lest av den…

    Marte: Jeg har lest «Den engelske pasienten» uten at jeg helt fikk tenning på Ondaatje. Men det kan jo også være at «timingen» var feil og at det kan lønne seg å gjøre et nytt forsøk. Veldig mange koser seg fælt med ham har jeg forstått.

    Jeg må si jeg forstår moren din fullt ut – dette er en bok man har lyst til å dele med noen. Det er så mye der som trigger tankene, så mye man kan snakke om. Som kjent så renner jo munnen over av det hjertet er fullt av… 😉

    Det er som du og din mor påpeker et veldig sjarmerende perspektiv med denne fortellerstemmen på 78 år. Akkurat som i «Attråens rett» føles det hele ikke uttørket og «gammelt» – som i forbi, bittert og sykt – snarere livlig, humoristisk og reflektert. Og selvfølgelig vitalt, virilt og vakkert. Akkurat nå ønsker jeg meg litt mer tid til å kommer videre inn i historien. Mai er en alt for travel måned for lesehester!

    All that glam: Velkommen hit! 🙂 Og tusen takk for hyggelig kommentar.

  5. Denne boken må jeg også legge i «huskelista» mi. Ble veldig nysgjerrig. Følger med på din videre anmeldelse av boka!
    Fin blogg du har forresten.

  6. Løpejenta

    Ååh, den boken er så bra! Jeg leste den i fjor vår, med stadig inntak av rooibus-te og gressduft i nesen… Kos deg med boken

    Og takk for en fin bokblogg:-)

  7. leselama

    Kristin: Jeg har også en sånn «huskeliste» der jeg skriver opp tips fra andre. Det har gitt meg noen gyllene øyeblikk – og noen skuffelser. Så klart. Ikke alle bøker er for alle. Men stort sett har jeg hatt veldig glede av andres tips, andres lesegleder og andres litterære «funn». Det har også tatt meg bort fra min egen opptråkkede sti og banet vei for nye innfallsbaner til litteraturen. Det er utviklende, spennende og nyttig.
    Jeg leser litt sakte for tida – det skjer så mye annet akkurat nå. Mai er en måned mye skjer i, men jeg vil tro at mine opplevelser av denne boka vil få følger på bloggen. 😉

    Løpejenta: Jeg returnerer takken – veldig snill kommentar! 🙂
    Stas at du også synes denne boka er bra! Jeg koser meg. Stjeler tid innimellom til å lese…

  8. marte

    Jeg synes Attråens rett og Før jeg glemmer hører sammen på en måte. De har en del likhetstrekk, blant annet fortellerstemmen. Sånn vil jeg også bli når jeg blir gammel 🙂

    Timing har mye og si for om man liker en bok eller ikke. Og det er mange bøker jeg ikke var «klar for» tidligere, men som jeg sikkert ville likt nå på grunn av andre ting jeg har lest – man utvikler seg jo stadig som leser. Anbefaler iallfall Ondaatjes siste bok, Divisadero. Den er kjempefin, men må leses sakte for å nyte språket og stemningen.

  9. leselama

    Jeg noterer din anbefaling, marte. Det har vært særdeles smart å lytte til dem tidligere nemlig. 😉 Brink hadde jeg nok ikke plukket opp uten din hjelp og insistering. En varm takk for det!

  10. Høres ut som en likandes bok. Begge Brink bøkene er notert. 🙂 Jeg leste Hvit tørketid av Brink for veldig lenge siden og jeg likte den godt da.

  11. leselama

    Koselig å se at du er her igjen, Kari E! 🙂

    Brink er fin – og best når man kan lese ham sakte, tror jeg. Det er skrekkelig mye å forholde seg til, tenke på, assosiere til… Jeg satt ute i finværet i dag og leste i perioder. Tenkte og leste litt igjen. Det er som om boka ber om å bli lest med omtanke.

  12. sibre

    Hei! Jeg har også tagget deg på denne…. Så ikke at du allerede hadde fått den. Syns du har en flott blogg som gir mye inspirasjon. Flere av de bøkene du har skrevet om står nå på «huskelista» mi!

  13. leselama

    Takk skal du ha, sibre! 🙂 Skikkelig koselig å høre.

    (Sibre skriver «Sånn går no dagan-bloggen» som man finner lenke til på «Stilige steder» i margen til høyre her.)

Legg igjen en kommentar

