Et svar

En av mange«Er dette en bok med mange gode sitater?» spurte Tehme Melck, i en kommentar til mitt forrige innlegg om Svermen av Frank Schätzing.

Jeg begynte på et svar, men det ble så langt at jeg tror det får bli et eget innlegg av det.

Primært tenkte jeg bare å svare nei, ganske enkelt, fordi dette jo er en ganske typisk thriller som først og fremst tar mål av seg å underholde leseren med overdoser av spenning i rask rekkefølge. Og boka lever godt opp til mine sjangerforventninger, så i så måte er den veldig vellykket. Den er det den gir seg ut for kort og godt.

Så kom jeg på at jeg tross dette nei’et jeg ville svare, har streket under hele tre steder i denne boka – og at det faktisk overrasket meg selv en smule. Ergo er jeg kanskje nødt til å nyansere svaret mitt litt.

Noen bøker vet jeg liksom fra starten av at det kan være gullkorn i – f.eks. bøker av Brink eller Duun – og da har jeg alltid pennen i nærheten. Men med en økothriller i fanget forventet jeg ikke litterære perler i det hele tatt – så forutinntatt var jeg faktisk. Ergo fikk jeg mer enn forventet – og jeg måtte lete opp en penn i et helt annet rom for å få markert det jeg synes var fint.

Vel og bra, men effekten ble jo faktisk at lesingen stoppet opp for leseren, noe jeg mistenker er det verste som kan skje for en typisk representant for thrillersjangeren. Det skal blåse av sted i en uutholdelig spenningsspiral, sidene skal blafre av sted og neglene skal bites ned. Dermed jeg ble sittende å fundere litt over hvorfor forfatteren legger inn slike «bremser» i denne boka der «full fart forover» synes å være regel nummer én.

Og jeg lurte videre på om andre ville ha stoppet opp ved det samme som meg, eller kan hende sannsynligvis heller ved andre ting som jeg ikke hadde lagt vekt på. Og da blir jeg selvsagt nysgjerrig på hva de hadde villet valgt seg ut.

Kan hende noe fra den avsluttende delen – den delen som sikkert har til hensikt å samle trådene i en høyere tanke, om Gud, overherredømme på jorden, religionenes berettigelse, jordens tilstand, menneskenes evne til nytenkning og ikke minst: om håp.

For meg ble nettopp den delen mer av en svulstig og vidløftig framtidsvisjon, som jeg ser tjener til å avslutte denne gigant-thrilleren – men som jeg personlig ikke synes helt fungerer. Allikevel skulle det ikke forundre meg at mange ville ha funnet nettopp sine sitater nettopp her. Sitater av typen «Man kan ikke kjøpslå med Gud» og «Den som ligger nede, blir bytte, og det finnes rikelig å plyndre».

Hvilke sitater vi plukker ut, sier sikkert mye om den enkelte leser. Derfor synes jeg også ofte det er så spennende å se hva andre har valgt seg ut fra helheten.

Altså blir det endelige svaret mitt til Tehme Melck: nei, dette er ikke en bok med mange gode sitater – i alle fall ikke i forhold til hvor lang den er – men noen fant jeg jo, overraskende nok.

Det tredje og siste sitatet jeg streket under var forresten følgende:

Ett menneske er intelligent. Mange mennesker er en sløv horde.

 

1 kommentar

Filed under Diverse, Snasne sitater

One response to “Et svar

Legg igjen en kommentar

