Arn – tempelridderen

Arn - Tempelridderen

Noen bøker fester seg i minnet – svir seg inn og blir der. Det er bøker som evner å dra leseren inn i handlingen og holde fast på oppmerksomheten. Bøker som stjeler nattesøvn. Bøker som lar tv og dataspill og resten av verden forøvrig seile sin egen sjø en stund.

Slike bøker pusher jeg med stor glede på den neste generasjon av leselamaer – i trygg forvissing om at dette er bøker som øker både leselysten og lesegleden.

Jan Guillous triologi om Arn Magnusson (Veien til Jerusalem, Tempelridderen og Riket ved veiens ende) er så definitivt en av disse minneverdige bøkene. Bøker som pirrer og plager leselysten helt til siste setning dør ut.

Eldstemann har forlengst pløyd sidene og var mer enn klar for filmen. Jeg prøvde å forberede ham på at film gjerne ikke svarer til forventningene når den er laget på grunnlag av en meget god bok, men jeg tror advarslene falt på steingrunn. Og godt var det, for denne filmen var aldeles ikke dårlig.

Faktisk trivdes vi alle med denne. Kjærlighet, dramatikk, spenning og litt av hvert fra historien vi kunne prate om i etterkant. En riktig godbit av en familiefilm for oss med tenåringer i huset og silende sommerregn utenfor.

8 kommentarer

Filed under Filmti'

8 responses to “Arn – tempelridderen

  1. Jeg har bøkene stående i hylla, men ikke lest dem enda. Jeg har derimot sett filmen, og desverre deler jeg ikke din begeistring. Tynt plott og syntes desvere enkelte skuespillere ikke var så bra. Han som spilte Arn hadde samme ansiktsuttrykk gjennom hele filmen. For meg var filmen en gigantisk skuffelse jeg skulle ønske jeg ikke hadde brukt tid og penger på å se.

    Når det er sagt, det har ikke skremt meg fra å lese bøkene. De skal leses. På svensk. 🙂

  2. Jeg har lest bøkene og det angrer jeg ikke på. Som du sier, Leselama, spenning, dramatikk og kjærlighet og sist men ikke minst historie. Jeg liker historiske romaner veldig godt. Her i huset går bøkene under betegnelsen – den triologien med 4 bøker, du vet. Da regner vi med den aller siste Arven etter Arn. Denne boka levde ikke helt opp til forventingene, men jeg ville likevel ikke vært foruten.

    Men filmen har jeg ikke sett.

  3. Jeg så filmen i helga, og syns den var bra. Bøkene er blandt mine favoritter, så det skal litt til for en film å leve opp til det…. Men jeg ble inspirert, og fikk endelig begynt på Arven etter Arn som har stått i bokhylla mi i årevis!

  4. Elin: Jeg kan være enig med deg i at han som spilte Arn ikke akkurat var min favoritt heller. 😉 Ut over det, hadde jeg ikke så mange innsigelser til filmen, og synes den var verdt hver eneste av de 159 kronene jeg betalte for den. Om det ikke var den beste filmen jeg har sett, så var den i alle fall en fulltreffer som familiefilm for oss som har tenåringer . Vi trenger nemlig filmer som inneholder spenning, action, kjærlighet og «noe å snakke om» – og dette var en slik film. Når det er sagt, så er det alltid interessant å høre at andre har hatt totalt andre opplevelser av en film og/eller en bok enn en selv.

    KariE: Jeg har den fjerde boka om Arn i hylla, men selv har jeg ikke lest den. Jeg var i grunn fornøyd med triologien. Resten av familien har nok vært gjennom «den røde» også, men selv har jeg den til gode ennå… Enig med deg i at historiske romaner er digg!

    sigrid: Hyggelig å høre at flere enn meg faktisk har likt både bøkene og filmen. 🙂 Jeg har også hatt «Arven etter Arn» stående ulest i bokhylla mi i årevis. Tror jeg bare «måtte ha den» for så å oppdage jeg at jeg faktisk var fornøyd med triologien som den var. Kanskje jeg leser den etter å ha sett den andre filmen om Arn? 😉

  5. Weee – noen som deler min glede over filmen 🙂 Jeg gjorde nok det hele i «rett» rekkefølge – jeg fikk nemlig påspandert billetter til filmen av min far i jula, og likte den så godt at jeg prompte raste igjennom bøkene etterpå. Herlig! Det var noe med bildene og stemningen i filmen som alene er nok til å se den. (Og jeg er også sånn som har hatt bøkene i hylla i årevis uten å lese dem – får en sperre mot bøker som «alle» sier at jeg bare måååå lese…)

  6. leselama

    Weee – ja!! 😉 Vi er mange!

  7. Det er supre bøker!!
    Jeg leser fortiden hele Hamilton serien hans.
    Det er en anderledes «spionkrim» fordi den foregår i vår nærhet og i vår samtid.
    Her skaper han troverdige og sterkt engasjerende historier.
    Anbefales på det varmeste.

  8. leselama

    Helt enig, predikeren! Både når det gjelder Arn-serien og Hamilton-bøkene.

    (Åh, det er så deilig når folk er entusiastiske i sin omtale av bøker de liker! 🙂 )

Legg igjen en kommentar

