Om å ha tid

Kommer tid, kommer råd.Siden jeg ikke er en fast leser av ukebladet Familien, måtte det et tips til fra en annen for at jeg skulle finne fram til den fyldige artikkelen om bokinspirator Liv Gade som finnes i dette nummeret av bladet (nr. 13 – 2008). Bakgrunnen for artikkelen er at bladet skal starte en fast spalte – Leselysten – der Liv Gade vil anbefale bladets lesere bøker.

Det som slår meg etter å ha lest om Liv Gade (56), er ikke bare hennes entusiasme, men også hva hun får tid til. Ikke bare leser hun rundt 80 bøker i året, hun holder (og forbereder) like mange bokforedrag, jobber 60 prosents stilling i en Norli bokhandel, reiser land og strand rundt med foredragene sine, holder radioanbefalinger for NRK, har familie og hund, trener – og er med i både vinklubb, syklubb og kusineklubb. Tid er tydeligvis ikke noe problem, så lenge det finnes rikelig med entusiasme, glede og overskudd – og noe man virkelig brenner for.

Og selv om man altså skulle tro at denne dama blåser gjennom bøkene og har god trening i å lese, så hevder hun selv at hun ikke leser fort. Når du har kjærlighet til bøkene, er det viktig ikke å lese for fort, sier hun til bladet, og legger til: «Les så sakte du kan, for du ønsker det aldri tar slutt.»

 

6 kommentarer

Filed under Diverse

6 responses to “Om å ha tid

  1. Det kan jo bli spennande å sjå, då, om ho kun tilrår ekstremt lettlesne bøker… 🙂

  2. leselama

    Ekstremt tunge er de i alle fall ikke. 😉
    Hun sier selv at hun «…er bokinspirator for folket, ikke for litteraturprofessorer.»

    De to bøkene som ble framhevet i dette nummeret var «Øya» av Victoria Hislop og «Ondskapens hjerte» av Chelsea Cain. Av disse har jeg selv bare lest «Øya» – og den var faktisk riktig sjarmerende.

  3. 80 bøker i året.. det blir fire og en halv dag pr bok.
    Siden dette er jobben hennes, finner jeg det rimelig, og at hun har det hyggelig med god tid til å tenke gjennom bøkene og å skrive litt om det for oss som må ta dette på fritiden.
    Takk for tipset forresten.

  4. Sterk selvdisiplin? Skal vedde på at hun har hushjelp! Familien betaler sikkert sine medarbeidere godt.

    En svært underlig ting : jeg sitter på jobben. Jeg har ikke logget meg inn på bloggen min her : likevel kommer Eli Frisvold, yahoomail og adressen til bloggen fram i kommentarfeltet.

    WordPress er synsk?
    Eller er det det at jeg har bokmerka linken til yahoomailen som som regel er pålogget?

  5. leselama

    predikeren: Bare hyggelig! 🙂

    Eli: WordPress er rein skjær magi til tider… noen ganger så magisk at man rett og slett ikke aner hva som foregår. 😉 Men har ikke du opplevd dette tidligere også… eller er det jeg som husker feil?

    Anyway: hushjelp hadde ikke vært av veien. Tror allikevel ikke WordPress er SÅ magisk at de fikser det for meg, selv på gode dager.

  6. Jo det er mulig at jeg har. Kanskje det er jeg som har (uoppdagete) magiske evner, som en annen fantasyfigur!

Legg igjen en kommentar

