Snipp, snapp, snute…

…så er Señor Peregrino slutt og jeg i gang med Ute.

Natsuo Kirino - UteNatsuo Kirino har jeg forstått er «big in Japan», der hun blant annet har vunnet en av Japans fremste litterære priser, Naoki-prisen, i 1999. For Ute fikk hun den mest prestisjetunge japanske krimprisen, der juryen omtalte boken som «et mesterverk».

Gyldendal skriver at Boken er ikke en tradisjonell kriminalroman, men snarere en samtidsroman fra Japan med thrillergrep i sin omtale av den.

Jeg er ikke helt sikker selv heller ennå på hva dette riktig er, men at det definitivt er annerledes er nå i alle fall helt sikkert. Der det duftet krydder og varme i Señor Peregrino, iser det av industriell kulde og menneskelig beregning her. Kontrasten er stor. Denne Ute kjennes kald å lese.  

Fire kvinner jobber nattskift sammen på en fabrikk og livene deres er preget av å være både fastlåste og til dels håpløse. Like rutinemessige og fantasiløse som lunsjpakkene de lager natt etter natt under det kunstige fabrikklyset. Nesten som ved et uhell – eller av nødvendighet, hva vet jeg –  kveler en av dem mannen sin. Det ene fører til det andre før vi ender opp med et dampende blodbad, bokstavelig talt, i det damene parterer liket i badekaret til den mest foretaksomme av venninnene. Boka er i gang.

Jeg har følelsen av at dette bare er den enkle og relativt ukompliserte begynnelsen på noe enda rarere. Det er i alle fall hva bokomtalen lover. I mellomtiden får jeg konsentrere meg litt ekstra med hensyn til alle de fremmedartede japanske navnene, og prøve holde tunga rett i munnen slik at jeg for eksempel ikke fortsetter å blande Yoshie og Yayoi hele tiden. Eller tror at Masako er et mannsnavn og Kenji er et kvinnenavn, for den del. Det er nemlig omvendt.

Japan er relativ ukjent litterær grunn for meg, men jeg kjenner at jeg er nysgjerrig på hva som finnes der. I all sin annerledeshet.

Natsuo Kirino har valgt å innlede Ute med et sitat av en av mine absolutt favoritter når det kommer til  novelleforfattere – Flannery O’Connor:

         Veien til motløshet består i å vegre seg for all opplevelse.

Jeg håper og tror dermed at opplevelsene vil stå i kø i denne boka, slik at jeg ikke blir motløs av å lese den. Det ville jo vært for ille.

6 kommentarer

Filed under Intertekstualitet, Lesegodis, Midt i boka, Snasne sitater

6 responses to “Snipp, snapp, snute…

  1. Dette høres spennende ut. Gleder meg til å høre mer om Ute når boka er lest og fordøyd.

  2. Japan er ikke et bevandret område for meg heller, men jeg synes det virker spennende. Så var det dette med tid, da…

  3. Jeg har lest noe japansk litteratur og det er…. ja… annerledes 🙂 En helt annen kultur, så fremmedartet og jagende. Jeg har i et par bøker prøvd å finne følelsene, det menneskelige, men det er som du sier kaldt industrielt. Det er kanskje det som er Japan…

    Jeg vil nok heller prøve meg på Peregrino-boka. Jeg er blitt avhengig av følelser i bøker 🙂 Jeg må lese om levende mennesker.

  4. Har sett litt på Japanske tegneserier. Der har de definitivt sin egen stil!
    Kanskje de også har en særegen japansk litterær stil.
    Jeg venter til du har lest den.
    Høflige, elegante blodbad er til å holde ut dersom boken er noe mer enn det!

  5. Ser fram til å lese hva du syns om denne. Har et par bøker av japanske forfattere i hylla, men har aldri kommet til dem. Kanskje du kan lure meg i gang?

  6. leselama

    Japan har sin egen «stemme», ja. Jeg kunne ikke vært mer enig med dere. Denne «Ute» er jeg litt ambivalent i forhold til – mulig jeg må la den synke litt til før den evt. får en omtale her på bloggen. Den var spesiell på så mange vis.

    «Høflige, elegante blodbad er til å holde ut dersom boken er noe mer enn det!» 😀 Strålende sagt! Skulle nesten tro du hadde lest boka, predikeren!

Legg igjen en kommentar

