Et gjesp!

Gjespende leseløveDet var kanskje ikke det mest geniale å gjøre, det å lese Camilla Läckberg rett etter Karl Ove Knausgård. Men sånn ble det nå.

Kanskje valgte jeg Sveriges såkalte krimdronning som en reaksjon på alt det svære og visjonære, på alle ordene og alle krokveiene til Knausgård. Jeg tror jeg ville ha noe rett fram, noe som drev seg selv, noe med motor. Noe lettlest.

Krim har jeg alltid likt – sånn innimellom alt det andre. Det er et eller annet tilfredsstillende ved det å «være med på» å løse en gåte, nøste opp løse tråder, få ting til å passe og se sammenhenger. Jo, jeg liker krim. Men ikke all krim. Jeg likte ikke Predikanten.

For det ble for oppskriftsmessig, for konstruert, for enkelt og for endimensjonalt. Det ble aldri riktig spennende heller. Faktisk var det hele ganske så kjedelig. Og av alle ting, så er i alle fall det forbudt i en krim. Gi meg snikende, uhyggelig, underlig, uventet, motbydelig, blodig, rart, sykt… hva som helst, bare ikke kjedelig. Ikke i en krim!

Visst jaget forfatteren leseren fra cliffhanger til cliffhanger, men overforbruk av virkemiddelet fikk det hele til bare å virke irriterende i stedet for å stimulere ønsket om videre lesing. Det var alltid et overbeleilig avbrudd på lur – og aller helst da en telefon som durte og ringte akkurat når noe skulle fortelles. Jeg kjente jeg fikk kløe og mark på samme tid.

Romankarakterene framsto i tillegg som rene prototyper i stedet for virkelige mennesker. Ingen sammensatte og kompliserte personligheter krøp under huden på leseren. De gode var gode, og de onde var onde – og alt hadde sin forklaring i den enkeltes barndom. Ferdig med den saken.

Det var ingen romanpersoner man ble glade i, ingen man har lyst til å møte igjen i en ny bok. De var rett og slett ikke… levende nok. Nesten like døde som likene, nær sagt, som til alt overmål var litt levende gjennom boka. De slapp nemlig til i kursiv skrift sånn innimellom. Nok et virkemiddel som ikke funket helt i min verden. For heller ikke ofrene kom man nær nok til å bli virkelig berørt av.

Til tider synes jeg ikke bare at dette var en beint fram dårlig krim, men at romanen faktisk tippet over i ren sjangerparodi. Alt er med, men ingen ting fungerer helt. Teflonfaktoren er skyhøy mellom disse permene, og det er virkelig ingen fare for at noe skal brenne seg fast og feste seg i leseren. Bortsett fra erkjennelsen om at en roman av Läckberg er mer enn nok, – for den lærdommen sitter.

16 kommentarer

Filed under Lesegodis

16 responses to “Et gjesp!

  1. Jeg forstår, ut ifra det du forklarer her, hvorfor du ikke likte denne boka. Det er i tillegg veldig nyttig for meg å lese dette nå, siden jeg nylig oppdaget en krim- og spenningsroman-konkurranse som arrangeres av Cappelen Damm! De sier at de vil ha en ny type krim. Tydeligvis har forlagene selv forstått at krimmen blir dårligere og dårligere. Jeg har ikke mye peiling på dette, men jeg har inntrykk av at skribenter som bare er ute etter å UTGI noe, skriver krim. De skriver mekanisk, etter en mal – bevisst, og de vet alltid hva de holder på med.
    Det er skummelt å gjøre noe uten å vite hva du holder på med. Men jeg tror det er slik gode bøker blir skapt.

  2. leselama

    Analogt til noe Margaret Thatcher skal ha sagt (i følge dagens Aftenposten) at «i hennes tid gikk man inn i politikken for å gjøre noe, nå begynner folk med politikk for å være noen». 😉

    De største innsigelsene jeg har på Läckberg her, er nettopp det du setter fingeren på også, at hun følger en mal, eller godt brukt suksessoppskrift om du vil, mer eller mindre slavisk uten å tilføre noe mer enn det. Det blir for grunt. Og det blir heller ikke spennende.

    Selvsagt kan man velge å avgrense kriminallitteratur til bøker som utelukkende dreier seg om oppklaring av et mord – med vekt på logisk deduksjon. Men de fleste gode kriminalromaner, har slik jeg ser det også en ekstra dimensjon. F.eks. skildring av psyken til en eller flere kriminaletterforskere, offeret eller gjerningsmannen – eller også samfunnskritikk i en eller annen form.

    Andre ikke så sjangertypiske krimromaner, kan med større og mindre rett karakteriseres som kriminallitteratur – men de er alle avarter av krim i alle fall. Eksempler kan være de som handler om ulike forbrytelser og straffer, de som handler om urett fra langt tilbake i tid, og de som tar opp skyld- og soningsproblematikk. Kanskje er det mer riktig å kalle det spenningsroman – om de er spennende da.

    Ofte finner jeg disse ikke så sjangertypiske krimromanene langt mer interessante enn de rene formelromanene. Og det er kan hende det Cappelen Damm også gjør.

    Bøker der man sitter og lurer på om det i det hele tatt er begått en forbrytelse eller ikke, kan være vel så spennende som der offerets skader blir beskrevet i detalj. På den annen side igjen, så kan rene politiromaner – der man følger politiets jobb så og si time for time nærmere oppklaring i et slags kappløp med tiden også gi full spenningsuttelling.
    Uansett er vel i det minste kriteriet at det virkelig skal være spennende på et eller annet vis. Det skal være et driv mot en eller annen oppklaring. Selv med åpen slutt, så skal man i alle fall kunne tenke seg sin egen løsning.

  3. Lin

    Jeg hadde også litt problem med den, selv om jeg likte den litt også.

    Jeg reagerte på språket. Unødvendige opplysninger som fikk meg til å lure på om forfatteren tror jeg som leser er dum. Klønete måter å fortelle ting som hvilken årstid det er. Litt sånn «belærende»?

    Ellers mislikte jeg noe så enkelt som at jeg syntes kapitlene ble for lange. Evighetskapitler.

    Men jeg tror en del av de tingene jeg reagerte på kommer av at boken muligens er dårlig oversatt også. Så jeg kommer nok til å gi Läckberg en sjanse til. For jeg synes hun har «noe». Og jeg ser at man har byttet oversetter.

    Men alt i alt så ga boken meg rent teknisk et inntrykk av å være et greit andreutkast. Den virket rett og slett litt uferdig.

  4. leselama

    Jeg vet ikke riktig om jeg vil gi oversetteren «skylden» for det litt håpløse språket, Lin. Jeg tror faktisk Camilla Läckberg får ta det meste av det på sin forfatterkappe. Kari Bolstad som har oversatt «Predikanten» har oversatt masse Henning Mankell også – og de bøkene svinger det jo riktig bra av. Det er vel grenser for hva en oversetter kan gjøre ut av en heller slett tekst?

    Men jeg er veldig enig med deg i at «Predikanten» bærer preg av å være mildt sagt «litt uferdig». Den er som et reisverk uten finish. Som jeg skrev over også, det meste er med, men det danner liksom ikke en god helhet.

    Uansett, jeg registrerer at Läckberg har stor suksess med sine bøker, så det er tydelig at de fleste liker henne langt bedre enn det jeg gjorde.

  5. Lin

    Søren. Og jeg som klynget meg til håpet om at det var oversettelsen som var dårlig.

    Boken virket uferdig, ja. Og det hjalp kanskje ikke så veldig mye at jeg like før hadde lest Stephen Kings «On Writing», der han tar for seg en del av de tingene som irriterte meg ved «Predikanten». På en måte fungerte «Predikanten» fint til å illustrere noen av Kings poeng.

    Men jeg synes Läckberg har «noe» allikevel, jeg da. Kanskje hun etterhvert får tid og økonomisk mulighet til å la bøkene sine modnes og gjennomgås ytterligere en gang før de utgis?

  6. Jeg likte Predikanten kjempegodt da jeg leste den, jeg… Men jeg liker Camilla Läckberg definitivt best på svensk.

  7. leselama

    Jeg tror sikkert jeg er litt «sær» mht til Läckberg, Elin og Lin. Jeg har forstått at jeg er i mindretall, men ikke desto mindre var dette en bok jeg ble skikkelig skuffet over.

    Når det er sagt, er jeg skikkelig fornøyd med at noen «forsvarer» bøkene de liker! 🙂 Så takk for kommentarene som «korrigerer» innlegget mitt litt.

  8. Hei!
    Det hørtes ut som en kjempe spennende te:) Du må fortelle meg om smaken den dagen du har «vasket» og ordnet teen ferdig!!:)
    Det hørtes ut som en spennende affære å tilberede den teen iallefall..og nei, har aldri vasket te:) Maybe I should? hmmm.
    Iallefall, har jeg for akkurat 2 min siden lagt inn bestilling på capris, av Løvekvinnen:) Jeg har tidligere tenkt å lese den, men lesebudsjettet er stramt og det må prioriteres strengt hvilke bøker som skal kjøpes:) Men nå var det ok pris ja! 🙂
    Takk for tipset forresten…! Ha en fin litteraturfyllt natt!

  9. leselama

    Får nesten julefølelse her jeg: «Nå har vi vaska teen og vi har børi ved…» He, he. Godt å høre at det ikke bare var meg, men også ihuga teoholikere som stusset over vasking av te.

    Så gøy å høre at du tente på boktipset også! Jeg får nesten litt dårlig samvittighet her nå, siden jeg har forårsaket et ikke planlagt bokkjøp i en stram studentøkonomi. Biblioteket er jo som kjent alltid et strålende alternativ. (Jeg måtte bare nevne det, kjente jeg.) Jeg smiler litt ved å tenke på at Løvinnen leser «Løvekvinnen». Det passer som hånd i hanske. 😉

  10. «og vi ha sett opp teklypa..tralalalala:) »

    Jeg elsker å kjøpe ting, jeg er jo kvinne da(!!) og liker veldig godt å «sanke inn» alt mulig rart;) Så feel good about the geniale tipset:)
    Løvinnen gleeeeeder seg til løvekvinnen:D
    takk igjen:)

  11. Jeg har ikke lest noen av hennes bøker. Men av en eller annen grunn har jeg allerede satt hennes bøker i kategorien: Unngå.

    Du bekreftet mine mistanker 🙂

  12. Nå var det jammen lenge siden det har skjedd noe nytt her inne. Er alt bra med Leselama?

  13. Nå ser det ut til at du har reddet meg fra enda en bok jeg like gjerne kan skippe. Takk for det. Det er nok å ta av, så jeg behøver ikke bruke tiden på «glatt» krim.

  14. KariE

    Leselama.Du er savnet.

  15. Enig med Kari – kom tilbake snart!

  16. leselama

    Hei alle! 🙂

    Takk for at dere fremdeles er innom. Det er tydeligvis mer enn hva leselama selv har rukket i det siste. Men nå har jeg i det minste brukt en sen kveldstime til et nytt innlegg her, så det er jo lov å håpe på forbedringer, eller hva? 😉 For lese gjør jeg jo…

Legg igjen en kommentar

