Forbannet (bra) bok!

Det er noe med ordene til Per Petterson. Noe som både gjør meg veldig begeistret og veldig trist på samme tid. Han skriver nemlig så det ormer seg i magen på meg. Skriver så det danner seg et slags fysisk sug – ikke ulikt det man føler når man er overvettes sulten, og magen føles som en mørk, tom sjakt.

Å få til denne overveldende følelsen av tomhet og mørke i meg med ord alene, er til å begeistres over. Virkelig. For det er rasende dyktig gjort. Dette er rein, skjær ordmagi.

Men selve følelsen ordene frambringer – den enorme tristheten som matrialiserer seg inne i meg – er selvsagt ikke god. Den er til tider så ekkel og uggen at jeg har lagt boka vekk en stund. Hentet meg litt trøstekaffe, sett på utsikten, løftet ansiktet mot høstsola og pustet – reparert mørket, så og si. Allikevel, å kunne få til det der, å kunne skrive på leseren plager, så fysisk følt som dette med ord – ord alene! – det er strålende jobba av Per Petterson.

Men selv om jeg altså har tatt pauser fra boka, så har jeg på underlig vis også følt meg tvunget til å returnere til den igjen. Dratt mot den av ordkreftene i den. Det er nesten så jeg føler meg «gannet» av boka. Ordet forbannelse (skulle man sett slikt, gitt!) er da også med i tittelen, så det er åpenbart at her er det mange rare krefter ute og går.

Nå er jo selvsagt en slik konkusjon litt søkt, siden tittelen er hentet fra en strofe fra diktet Tilbake til Shaoshan av Mao Tsetung, og som begynner slik:

Skjøre bilder fra avreisen og landsbyen dengang.

Jeg forbanner tidens elv: det er toogtredve år siden.

Men allikevel altså. Leseren er jo fri til å meddikte og fortolke hva det skal være. Så da gjør jeg det.

Uansett, kan det i alle fall virke som om det ligger en forbannelse over Arvid Jansen, bokas hovedperson. Året er 1989, kommunisten Arvid oppdager til sin forskrekkelse at muren faller, ekteskapet rakner og moren hans skal dø. Det meste har ikke blitt som Arvid håpet og trodde. Arvids verden er av lage. Og leseren lurer så smått på om ikke selve Arvid er av lage også. Underlig tafatt og unnvikende forholder han seg som en stor unge til det meste. Det er selvsagt til å gråte av.

Havet av ting som aldri ble noe av omgir Arvid. Mulighetene av alt som kunne ha blitt, trer tydelig fram gjennom små tilbakeblikk gjennom romanen. Nåtidsperspektivet blir dermed utvidet via historiesnutter fra barndom og ungdom. Forklarende til noe kanskje, men ikke til alt. Leseren blir fremdeles sittende igjen med en stor undring over personen Arvid etter at boka er slutt. Heldigvis. For det er mye å tygge på og fordøye i dagene som går nå etter lesingen av denne boka, for å tette igjen alle hullene jeg har følelsen av den har påført meg. Jeg fatter nesten ikke hva det er heller, men den forblåste følelsen sitter i. Det samme gjør den mørke kulda.

Påført av ord, altså. Ord alene.

2 kommentarer

Filed under Intertekstualitet, Lesegodis

2 responses to “Forbannet (bra) bok!

  1. Du verden. Det du skriver gjør nesten boka skummel, kanskje ikke pga emnet, men pga språket. Av og til opplever jeg at jeg nesten utleverer meg selv når jeg leser slike sterke historier. Og innimellom er det nesten så jeg mister meg selv litt. Kan bli skummelt å lese en slik bok. Tør jeg utsette meg selv for det? Tør jeg la være? Der ga du meg en nøtt å knekke…

  2. leselama

    He, he. Ja, tør du la være?!

    Men det er sant det du skriver – man føler seg avkledt som leser når man rives så med. Så godt og så vondt på samme tid.

    For det er en nærhet i Petterson tekster som jeg opplever som helt eksepsjonell. Han våger å vise leseren noe som av og til gjør veldig vondt. Og akkurat dèt gjør meg veldig godt.

Legg igjen en kommentar

