Melankolsk nedtur

Årets siste bok i 2008 – La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson- var en gedigen nedtur. Sikkert fordi den var anbefalt ihjel av alt og  alle og fordi mine forventninger til den var skyhøye. På Norli bokhandel ble den dratt frem og anbefalt til meg som årets desidert beste bok. Ikke mindre enn en vakkert gjennomført og velskrevet kvalitetsbok med mange referanser til litteratur og poesi. Og selvsagt den perfekte julegave til meg selv, mor, bestemor, tante og venninner.

Jeg registrerer at de ansattes jubelkor får følge av mange andre stemmer der ute. Blant annet denne begeistrede anmeldelsen i Dagbladet. Leserne røres altså til tårer og vippes av pinnen av denne romanen. Og det er her jeg kjenner meg annerledes; for jeg opplevde aldri å helt bli «tatt av boka» eller bli rørt av ordene. Snarere synes jeg den framstår som litt kjedelig og lite nyskapende.

Selve romanidéen, der to mennesker tilfeldig møtes for siden å bygge opp et vennskap som kommer dem begge til nytte, er jo slettes ikke dårlig – eller uvanlig, for den del. Genial er idéen altså ikke, og den burde kunne ha funket også denne gangen. Bearbeidelse av levd liv har det som kjent vært skrevet mange gode romaner om.

Altså må det være formen som ikke fungerer helt for meg. Det blir for svulstig, klisjéaktig og navit på sett og vis. Hvor er motoren?Mye synes så opplagt – og dermed forsvinner motoren i historien også. Jeg savner ikke mer action, men jeg savner evne til å skrive med framdrift. Dermed opplever jeg at forfatteren heller tar i bruk andre virkemidler for å få historien til å løpe. Dødsfall for eksempel. Døden har det travelt mellom disse boksidene. For travelt. Det holder i massevis. Alle trenger faktisk ikke dø.

Et annet virkemiddel som er brukt i alt for stor utstrekning, er kontrast. Gammel – ung, nær – fjern, glad – trist, skog – hav, døden – livet, by – land, nåtid – fortid… osv.  Det meste blir stilt opp mot hverandre – og ved overforbruk av slike motsetninger mistes også noe av virkningen hver gang. Det blir unektelig flatt til slutt. Dermed glir den vare stillheten og ettertanken som forfatteren sikkert ønsket å formidle meg, over i kjedsomhet. Alt gjentar seg og fornyes ikke. Og forutsigbarhet får som kjent spenningen til å dale.

Forfatteren klarer heller ikke etter min mening å følge opp all bruken av poesi som innledning til hvert kapittel. Jeg føler ikke at de lyriske ansatsene og stemningene fortsetter inn i teksten. Snarere blir poesien fra svenske anerkjente forfattere ironisk nok stående som kontrast til den langt enklere romanteksten. Effekten blir en ufrivillig kontrast fra forfatterens side. Det geniale opp mot det litt banale. Intertekstualiteten blir tekstens fiende og ikke hjelper.

Det forundrer meg derfor at så mange har denne boken så kjær, for selv klarte jeg aldri å finne den lovede magien mellom disse permene.

11 kommentarer

Filed under Intertekstualitet

11 responses to “Melankolsk nedtur

  1. Jeg likte heller ikke denne boka, så du er ikke alene.

  2. KariE

    Så at du hadde leset denne i fjor, og var spent på om det ville dukke opp en omtale. Jeg har også hatt store forventinger til boka. Jeg rykker sakte fram i reserveringskøen hos biblioteket. Så det er nok mange der ute som er blitt firstet. Men Janke på http://jegleser.blogspot.com/ har allerede helt kaldt vann i årene mine – hva denne boka gjelder. Og du er altså enig. Det blir vel til at jeg gir den en sjanse, når det blir min tur. Men forventingene er nå skrudd godt ned. Takk for omtalen.

  3. leselama

    Lille søster: Det var godt å høre! 🙂 Jeg trodde det var jeg som var blitt ekstremt «surmaget».

    KariE: Jeg er mer enig med Janke enn alle andre der ute virker det som. Jeg synes allikevel det er kult at du gir boka en sjanse. Kan hende den gjør seg mer med lavere forventninger i bagasjen? Uansett er jo enhver leseropplevelse unik. Det skal bli spennende å se hva du får ut av boka.

  4. SkyWize

    Jeg syntes dette var en melankolsk suppe og la den vekk etter knappe 50 sider… 😉 Jeg burde nok skjønt av tittelen at dette ikke var en bok for meg.

  5. Jag önskar jag hade gjort som SkyWize, för det var inte en bok i min smak heller…
    Roligt att du är tillbaka, Leselama, bloggen din är i min smak 🙂

  6. leselama

    Takk for varme ord om bloggen, Hermia! Jeg er svært glad i din blogg også. 🙂

    SkyWize: Jeg synes i grunn bøker har så mange rare titler. Mange ganger sier de ikke så mye om innholdet heller, synes jeg. Men akkurat denne har jo basert tittelen sin på et dikt av Karin Boye, om jeg husker rett, så man burde kanskje slik du påpeker ha forventet noe poetisk. Kan hende er det akkurat DET at man forventer noe i samme klasse som Karin Boye og ikke får det, som skuffer dobbelt.

  7. Denne har jeg ikke hørt om, og ut fra det jeg leser her, både i omtale og kommentarer, får den stå i fred i bokhandlernes bokhyller for min del. Det finnes så mange andre bøker…

  8. leselama

    Det finnes så mange bøker, ja… Og litt av «nytteverdien» ved å lese bokblogger føler jeg er at man faktisk får andre menneskers synspunkt på bøker de har lest. Enten man nå er enig eller uenig. Dermed får man på unik måte innblikk i en leseopplevelse uten nødvendigvis selv å ha lest – eller ønske å ville lese – den. 🙂

  9. Trass i at eg hadde lese den negative omtalen din av boka, las eg henne. Det skulle eg ikkje ha gjort. Det merkelege er at eg las henne ut. Eg føler sjeldan at tida eg bruker til lesing er bortkasta. Men å bruke tid på denne var det så absolutt. Så no har eg kompensert med å reinse tørketrommelen. Noko godt kom det altså ut av lesinga. 😉

  10. leselama

    Noen ganger er det bra å finne ut av ting helt selv også. 😉 Og med nyrensa tørketrommel stiller man jo sterkt da. He, he.

  11. Eli

    Huff ja! Jeg skulle nok hørt på deg! Oppskrytte greier!

Legg igjen en kommentar

